| Главная | Рубрики | Информация о центре | Ссылки |                                                                                                                  Регистрация | Вход

Шемчук В.В.


ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ БОРОТЬБИ З ТРАНСНАЦІОНАЛЬНОЮ ЗЛОЧИННІСТЮ У СФЕРІ НЕЗАКОННОГО ОБІГУ ВАЖКИХ НАРКОТИКІВ У ПРИЧОРНОМОРСЬКОМУ РЕГІОНІ

Актуальні проблеми політики / Збірник наукових праць. — Одеса, 2004, №21, с.347-354.

Протягом останніх 15 років Україна неодноразово зазнавала зростання рівня злочинності. На наших очах відбувалася і консолідація злочинних угруповань, і набуття ними транснаціональних та корумпованих зв’язків, і інтеграція ОЗГ в економіку. Не завжди реакція правоохоронних органів на ці процеси була своєчасною, а вжиті заходи адекватними ситуації.

Постає питання – звідки беруться невичерпні фінансові джерела для підґрунтя організованої злочинності, що саме плодить тероризм і корупцію, хто протидіє ефективній боротьбі з криміналітетом.

Узагальнюючи результати аналітичної та оперативно-розшукової діяльності спеціальних підрозділів міліції і Служби безпеки України, доходиш висновку, що більшість потужних злочинних формувань втягнуто в наркобізнес – виготовлення, перевезення, контрабанду та розповсюдження наркотичної сировини і прекурсорів. Такі організовані угруповання налагоджують міжнародні, міжетнічні чи транснаціональні зв’язки, вони контролюють канали поставки і транзиту наркотиків, формується мережа розповсюджувачів наркотичного зілля.

Отримуючи мільярдні прибутки від незаконного обігу наркотичних засобів, транснаціональна організована злочинність створює підґрунтя для корупції і фінансування тероризму, провокує в регіонах вчинення злочинів у сфері економіки, пов’язаних із насильством та легалізацією коштів, здобутих злочинним шляхом.

Для нашої держави наркоманія не лише одна з найбільших соціальних і психологічних вад суспільства. Навколо наркотичної залежності розрісся надприбутковий бізнес, що експлуатує захворювання, в якому обертаються величезні кошти. Ця хвороба є причиною передчасної загибелі молоді, високої інвалідності населення, зростання кількості суїцидів та скоєння протиправних вчинків, а також сприяє динамічному поширенню ВІЛ-інфекції. Наркозалежні особи минулого року загалом по державі вчинили 16,6 тис. злочинів [1].

За даними Міністерства охорони здоров’я України, внаслідок хвороб, зумовлених вживанням наркотиків, минулого року померло 1,2 тис. громадян [2]. Кількість наркозалежних осіб в Україні невпинно зростає. На 1 січня 2004 року їх перебувало на обліку та під диспансерним наглядом 82,8 тис. Прикро, але серед цієї, зовсім не остаточної, цифри 14,1 тис. неповнолітніх [3]. У порівнянні з 2000 роком кількість облікованих хворих на наркоманію збільшилася на 10 %. На кожні 100 тис. населення у м. Києві зареєстровано 42 наркозалежних особи [4].

Не обійшла ця проблема стороною і причорноморські регіони. В Одеській області на кожні 100 тис. населення зареєстровано 48 хворих, у Миколаївській – 42, близько 40 реєструється в Запорізькій і Херсонській областях, стільки ж у Криму [5].

Така криміногенна ситуація, а також актуальність проблеми стали поштовхом до того, що 2004 рік оголошено роком боротьби з наркотизацією населення та протидії наркозлочинності.

Не таємниця, що саме через причорноморські області і Крим пролягають основні шляхи транзиту важких наркотиків із країн Південно-Західної Азії до Європи, тут же знаходяться і місця переправи незаконних мігрантів, канали торгівлі людьми і зброєю.

Я, як практик, хочу докладніше зупинитися на тому, що ж роблять правоохоронні органи, зокрема Автономної Республіки Крим, з метою реалізації державної політики у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.

Виходячи із пріоритетів діяльності спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю, координуючи правоохоронну діяльність, прокуратура Автономної Республіки Крим постійно приділяє увагу належній організації роботи в Криму щодо викриття каналів транзиту, поставки, вироблення та збуту наркотичних і психотропних речовин, а особливо сильнодіючих та синтетичних наркотиків, сировини та препаратів, придатних для їх виготовлення.

За умов чіткого розподілу функції і напрямів діяльності спеціальних підрозділів ми виключили факти дублювання їхньою діяльності та налагодили належний обмін оперативною інформацією і даними, що надходять від контролюючих органів.

Так, співробітники управління БОЗ ГУ МВС України в Криму та міжрегіональних відділів на місцях особливу увагу сконцентрували на виявленні організованих злочинних груп, що спеціалізуються на роздрібній та дрібно гуртовій реалізації наркотичних речовин.

Вдаючись до статистики, слід зазначити, що протягом лише 2003 року кримська міліція виявила та задокументувала 1255 кваліфікованих наркозлочинів, а зростання їх кількості, у порівнянні з 2002 роком, склало 45,1 % [6]! На 38,5 % (899) більше припинено фактів збуту наркотиків, на 73,9 % (320) збільшилася кількість виявлених наркокубел, на 12,5 % (36) притягнуто до кримінальної відповідальності осіб за схиляння до вживання наркотиків, вдвічі більше (32 проти 16) порушено кримінальних справ за фактами розповсюдження особливо небезпечного наркотику – героїну [7]. Під час проведення оперативно-розшукових заходів виявлено та перекрито 4 міжнародних канали надходження в Україну тяжких наркотиків, які контролювала транснаціональна злочинність [8]. Прокуратура санкціонувала вдвічі більше ніж у минулому році (180) оперативних закупок наркосировини та дала санкції на 10 контрольованих поставок наркотиків [9]. Виявлена і задокументована діяльність на півострові 8 нарколабораторій та 198 місць нелегального виготовлення наркотиків [10].

Цьому передувала багаторічна кропітка робота всіх правоохоронних органів – оперативних служб, органів досудового слідства, прокурорів.

Відповідно до погодженого плану, працівники відділу по боротьбі з корупцією й організованою злочинністю ГУ СБ України в АР Крим, починаючи з 1999 року, зосередили свої зусилля на боротьбі з контрабандою злочинними групами великих партій сильнодіючих наркотичних речовин, гуртовій торгівлі сильнодіючими та синтетичними наркотиками, розкраданням і незаконною реалізацією прекурсорів на хімічних підприємствах Криму. Незважаючи на брак коштів та іноземної валюти, необхідної для вжиття оперативних заходів по купівлі та контрольованих поставках наркотиків, недостатність матеріально-технічних засобів для оперативно-розшукової діяльності, інших перепон, вже у вересні 1999 року співпраця спеціальних підрозділів і всіх правоохоронних органів автономії дала реальні результати. Того дня співробітники цього відділу та спеціального підрозділу “А” Головного Управління СБ України в Криму під час реалізації санкціонованих прокуратурою Криму оперативно-розшукових заходів, при спробі реалізувати 100 грам героїну (“на гарячому”) затримали організовану злочинну групу, що очолював Аф., до складу якої входили Н. та Ні. Наркотичний засіб, який злочинці намагалися реалізувати за 5000 доларів США, було вилучено. За цим фактом було порушено кримінальну справу за ч. 3 ст. 229–1 КК України.

Під час обшуку, який було проведено за місцем проживання підозрюваних відразу після їх затримання, у Ні. було вилучено ще 3 грами героїну, а в автомобілі Аф., у бензобаку, виявлено кустарно виготовлену, але майстерно замасковану схованку, в якій останній транспортував по Україні та вчиняв контрабанду сильнодіючих наркотиків. Провадження досудового слідства у цій кримінальній справі було доручено слідчим спеціального слідчого відділу “ОЗ” СУ ГУ МВС України в Криму. На сьогодні всіх учасників злочинного формування Аф. засуджено до тривалих, від 9 до 11 років, строків позбавлення волі.

За дорученням керівництва прокуратури автономії безпосередню участь у плануванні оперативно-розшукових заходів, проведенні огляду місця події та першочергових слідчих дій брали співробітники відділу нагляду за додержанням законів спеціальними підрозділами та іншими державними органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю і корупцією прокуратури.

Під час реалізації матеріалів оперативно-розшукової справи співробітники відділу БКОЗ ГУ СБ України в Криму затримали автомобіль під керуванням громадянина Таджикистану К., котрий тимчасово мешкав у Красногвардійському районі. Під сидінням водія було виявлено поліетиленовий пакет із порошкоподібною речовиною біло-бежевого кольору, загальною вагою 936,1 грам. Проведеним експрес-аналізом встановлено, що виявлена та вилучена речовина – сильнодіючий наркотик – героїн, який гр-н Таджикистану намагався збути на території України. Під час негайно проведеного обшуку за місцем проживання К. було виявлено та вилучено інший наркотичний засіб – маріхуану, загальною вагою 48 грам. За цими фактами відділ БКОЗ порушив кримінальні справи за ч. 3 ст. 229-1, ч. 3 ст. 229-6 КК України та після провадження досудового слідства і затвердження обвинувального висновку направив до суду, вироком якого винних засуджено до тривалих строків позбавлення волі.

Аналіз світової практики свідчить, що обсяг героїну, який виробляється в Південно-Західній Азії і став доступним для світових ринків, за останні роки збільшився в кілька разів [11].

Героїн із Афганістану чи Пакистану транспортується через Росію до Кавказьких країн, звідки морем та наземним транспортом до регіонів Причорномор’я. Досить прозорі кордони, погано укомплектовані та недофінансовані органи, покликані боротися з контрабандою наркотиків, наявність потужних ОЗГ, що використовують міжетнічні та родинні зв’язки з одновірцями в Середньоазіатських і Закавказьких республіках, сприяли можливості транснаціональним наркосиндикатам використовувати Кримський півострів для транзиту особливо небезпечного наркотику до Європи [12].

Спецпідрозділ СБУ і прокуратура викрили, а після тривалої оперативної розробки і знешкодили транснаціональну організовану злочинну групу, до складу якої входили мешканці України, Росії та Узбекистану, за національністю – кримські татари, росіяни й узбеки. Ці особи проклали до України та тримали під своїм контролем досить потужний канал доставки героїну з країн Середньої Азії. У процесі проведення співробітниками ВБКОЗ ГУ СБ України в Криму санкціонованої прокуратурою автономії оперативної закупки наркотичної речовини в м. Євпаторії при спробі реалізувати сильнодіючий наркотичний засіб (“на гарячому”) затримано членів організованої злочинної групи – громадян України С. та А. У них було вилучено героїн в особливо великих розмірах – масою 140 грам.

Того самого дня, реалізуючи оперативну інформацію, отриману від колег із ФСБ Російської Федерації, було проведено огляд автомобіля ВАЗ-21083 із російським реєстраційним номером, у якому перебували: громадянин Узбекистану, росіянин за національністю П. та кримський татарин, громадянин України Ш. Під час огляду було виявлено та вилучено 60 грам героїну, який останні пропонували для продажу. За цими фактами спеціальний підрозділ ГУ СБУ в Криму порушив кримінальну справу, і наступного дня, при проведенні обшуку в помешканні ще одного члена ОЗГ Г., було виявлено та вилучено пакет із героїном вагою 1044,3 грама, який напередодні залишили в нього для зберігання затримані.

Ще у процесі провадження дізнання було з’ясовано та об’єктивно доведено, що організована злочинна група на автомобілі ВАЗ-2108 незаконно, з прихованням від митного контролю, перемістила через митний кордон України сильнодіючий наркотичний засіб героїн у особливо великих розмірах та намагалася його реалізувати гуртом в Україні для подальшого транспортування до Європи.

Таким чином, лише за неповних півроку співробітники спецпідрозділу ГУ СБ України в Криму вилучили з обігу понад 2,1 кілограма особливо небезпечного наркотику – героїну, що за цінами “чорного ринку” вартувало б понад 200 тисяч доларів США.

За оперативними даними спецпідрозділів, у плани злочинців входило і створення кількох підпільних, глибоко законспірованих лабораторій і міні-підприємств для виробництва сильнодіючих синтетичних наркотиків у районах Західного Криму, де для цього є хімічна сировина та розвинена транспортна інфраструктура.

У Кримському регіоні розташовано два потужних хімічних підприємства, що виробляють та використовують у своїх технологічних процесах хімічні речовини, віднесені до прекурсорів.

Під час вжиття санкціонованих прокуратурою Автономної Республіки Крим оперативно-розшукових заходів у місті Красноперекопську затримано на гарячому мешканця Я., котрий намагався збути прекурсор – ангідрид оцтової кислоти в особливо великих розмірах, об’ємом 17,750 літра. У той самий день дружина затриманого добровільно видала 4 літра ангідриду оцтової кислоти, а під час обшуку, проведеного за місцем проживання подружжя, вилучено ще 5,25 літра прекурсору. За порушеною кримінальною справою було проведено обшук у мешканця м. Красноперекопська, працівника хімічного заводу ВАТ “Бром”, у квартирі якого було вилучено 5 літрів ангідриду оцтової кислоти.

Аналізуючи наведені факти, а також те, що близькі родичі затриманих у кримінальних справах осіб працюють на відповідальних посадах у ВАТ “Бром”, правоохоронці дійшли висновку, що поява на “чорному ринку” великої кількості прекурсорів пов’язана з їх розкраданням на підприємствах хімічної промисловості.

Водночас були опечатані склади продукції й сировини у ВАТ “Бром”, проведено інвентаризацію прекурсорів та вилучено необхідні бухгалтерські документи. У результаті проведеної ревізорами Контрольно-ревізійного управління в АР Крим інвентаризації виявлено нестачу прекурсорів – ангідриту оцтової кислоти в кількості 531 кг. Облікова вартість викраденого за цінами хімічного заводу становить 18441 грн. Однак ціна 1 грама ангідриду оцтової кислоти на підпільному ринку наркосировини в Криму сьогодні складає від 5 до 10 гривень. Отже, загальна вартість викраденого навіть за найменшими цінами “чорного ринку” сягає понад 3 мільйона гривень.

За фактом розкрадання прекурсорів у особливо великих розмірах порушено кримінальну справу за ч. 3 ст. 229-19 КК України. Під час слідства та при проведені оперативно-розшукових заходів також перевіряється причетність посадових осіб ВАТ “Бром” до розкрадання прекурсорів та незаконного, без відповідного дозволу, їх відпуску суб’єктам підприємницької діяльності та приватним особам.

Співробітники СБ України в Криму, за участю відповідного відділу прокуратури автономії, перевіряють оперативну інформацію й щодо посадових осіб Сакського хімзаводу, де також мають місце факти відпуску в надзвичайно великих розмірах, у тому числі й за кордон, перманганату калію – прекурсору, без якого неможливо виготовлення важких синтетичних наркотиків та психотропних речовин.

Як приклад: відпуск хімічної продукції з підприємства в кількості 20 тонн до Голландії мав місце без отримання на це відповідного дозволу та належного оформлення митних документів. А за фактом контрабанди прекурсорів у особливо великих розмірах – у кількості 1574,489 тонни (!) толуолу, що вчинили посадові особи з використанням підроблених документів, вже розслідується кримінальна справа і винних буде притягнуто до кримінальної відповідальності.

Підсумовуючи сказане, хочу зробити висновок: криміногенна ситуація в Причорноморському регіоні складна.

За даними міжнародних аналітиків, щорічно транзитом через Україну проходить від 8,9 до 20 метричних тонн героїну, а вилучається, у кращому випадку, – 3-5 % від цієї кількості [13].

2002 року правоохоронні органи Одеської області вилучили рекордну кількість – близько 200 кілограмів героїну, який перевозився на судні з однієї з країн Азії. Його орієнтовна вартість перевищує 20 мільйонів доларів США. За рік до цього правоохоронці вилучили безхазяйний контейнер із сильнодіючим наркотиком у Севастопольському порту. Наведені приклади яскраво свідчать про те, що Україна, а саме її причорноморські регіони, стали важливою складовою міжнародного наркотрафіку [14].

Отже, форми і методи, якими транснаціональна злочинність вчиняє злочини, вдосконалюються. Для стабілізації такої ситуації, протидії ділкам у сфері незаконного обігу наркотиків необхідно об’єднання всіх сил і засобів правоохоронних систем та контролюючих органів сусідніх держав, політична воля керівників органів державної влади.

У нас немає часу зволікати із вжиттям кардинальних заходів. Нам не дозволять цього наші співвітчизники – законослухняні громадяни, на сторожі інтересів яких покликані стояти правоохоронні органи.

Сьогодні ми пропонуємо більше відкритості в добросусідських взаєминах, стосунках із усіма правоохоронними і контролюючими органами, обмін інформацією, створення єдиної інформаційної системи правоохоронних органів для боротьби із транснаціональною організованою злочинністю в галузі наркоторгівлі, протидії відмиванню брудних коштів, торгівлі людьми та тероризму.

Литература

Звіт про стан злочинності в Україні та результати діяльності підрозділів МВС у 2003 році, Київ, січень 2004 року, арк. 16.
Відомості Міністерства охорони здоров’я, подані до Державного комітету із питань статистики, Київ, січень 2004 року, арк. 10.
Звіт про стан злочинності в Автономній Республіці Крим та результати діяльності підрозділів ГУ МВС України в АРК 2003 року, Сімферополь, 2004 рік, арк. 7.
Layne M., Johnston Р., Rhodes W. Estimation of Cocaine Availability. 1996 – 2001: Report prepared for the Office of National Drug Control Policy, January 2002.
European Monitoring Center for Drugs and Drug addiction. Annual report on the State of the Drag Problem in the European Union, 2000.
International Narcotic Strategy Report (INCSR), March 2001.
International Narcotic Strategy Report (INCSR). March 2002; Williams P. The Nature of Drug-Trafficking Networks, Current History, April 1998, Р .154-158.

Вы должны быть авторизованы, чтобы оставить комментарий.